DIETRICH R.J., HERION S.: Brücken mit Stahlrohrtragwerken gestalten und realisieren (Kształtowanie i realizacja mostów z dźwigarami z rur stalowych). Ernst & Sohn, Berlin 2018. Stron 116, rysunków 245, tablic 12 (+7), pozycji piśmiennictwa 86.
Stosowanie konstrukcji rurowych w nośnych ustrojach mostów stalowych umożliwia uzyskiwanie rozwiązań, które są obecnie równie dojrzałe technicznie i ekonomicznie, co – estetycznie. Pod wieloma względami mają one przewagę w porównaniu z tradycyjnymi, np. wyróżniają się w warunkach wyzwań szczególnych, takich jak potrzeba osiągania dużych rozpiętości przy małych wysokościach konstrukcyjnych oraz konieczność uzyskania możliwie krótkiego czasu budowy. Znaczenie estetyczne takich budowli polega na ich wizualnej lekkości i smukłości, a także – na ich względnie dużej nośności i stateczności.
W książce przedstawiono aktualny stan wiedzy na temat budowy tego rodzaju mostów. . Nawiązując do licznych przykładów praktycznych, omówiono zasady projektowania i kształtowania takich budowli. Przybliżono metody obliczeniowe i sposoby wykonawstwa. Jeden przykład przeanalizowano kompleksowo. Książka ta może być praktyczną pomocą w projektowaniu i realizacji omawianych mostów.
Zasadnicza część książki składa się z siedmiu rozdziałów. W rozdziale 1. zawarto odpowiedzi na pytanie dlaczego stosuje się dziś stalowe mosty rurowe. W rozdziale 2. ukazano sposoby kształtowania tych mostów, podkreślając wagę siedmiu filarów mostownictwa, takich jak ars generale, symbolika, integralność jako coś więcej niż suma części, funkcjonalność, materia – kształt zależny od materiału, efektywność i zrównoważenie, czyli trwałość i ekologiczna zgodliwość. Rozdział 3. dotyczy realizacji mostów, począwszy od konkretyzacji projektowania, przez planowanie, rozpisanie konkursu lub przetargu, wykonawstwo, aż do kalkulacji kosztów i utrzymania. W rozdziale 4. omówiono przykłady mostów o konstrukcji rurowej, a w rozdziale 5. przedstawiono wskazówki do wymiarowania i wykonawstwa stalowych mostów rurowych, w tym – obliczania według przepisów EN 1993-1-8 i sprawdzania wytrzymałości ze względu na zmęczenie materiału. Rozdział 6. dotyczy obecnego stanu badań i perspektywy rozwoju omawianych mostów, a szczególnie w dziedzinie spawania w węzłach ze zbiegającymi się rurami, w sferze spawania doczołowego i w domenie węzłów sporządzonych jako odlewy. W rozdziale 7. przedstawiono przykład jednoprzęsłowego kratowego mostu rurowego nad autostradą, ze szczególnym rozważeniem problemu możliwości produkcyjnych potrzebnych elementów rurowych, oddziaływania w węzłach konstrukcji oraz w sferze koncentracji naprężeń i przynależnego zmęczenia.
Książka kończy się siedmiostronicowym zestawieniem dostępnych na rynku niemieckim rur stalowych, przydatnych do konstruowania omawianych mostów.
Tematyka książki została opracowana kompleksowo. Podane w niej wiadomości mogą mieć istotne znaczenie w projektowaniu także w Polsce.
Prof. dr hab. inż. Zbigniew Cywiński