INFORMACJE DLA AUTORÓW
INFORMACJE OGÓLNE
Opracowania nadsyłane do redakcji powinny dotyczyć zagadnień związanych z tematyką „Inżynierii i Budownictwa” i być pracami oryginalnymi. Nie mogą być opublikowane przez Autora w innym czasopiśmie (lub przyjęte do druku), mogą natomiast być wydrukowane w materiałach konferencyjnych na prawach rękopisu (jeśli tak, to należy podać nazwę materiałów konferencyjnych). Fakt nadesłania pracy do redakcji uważa się za jednoznaczny z oświadczeniem Autora, że warunek ten jest spełniony.
W związku z zaleceniami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczącymi ochrony przed ghostwriting*) i guest authorship**), prosimy Autorów artykułów naukowych o podawanie informacji zgodnie z tymi zaleceniami, w tym informacji o: wkładzie w opracowanie artykułu osób, instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów; źródłach finansowania badań przedstawionych w publikacji.
Decyzja dotycząca zakwalifikowania materiałów autorskich do druku jest podejmowana po ich uprzednim zaopiniowaniu, z uwzględnieniem zasady recenzowania artykułów naukowych przez niezależnych recenzentów. Lista recenzentów współpracujących z redakcją jest zamieszczona w pliku recenzenci systemu INDEX COPERNICUS oraz publikowana w ostatnim zeszycie czasopisma w danym roku. Wzór formularza recenzji podano na stronie internetowej czasopisma, recenzowanie odbywa się Systemie INDEX COPERNICUS
Redakcja zastrzega sobie prawo nieprzyjęcia do publikacji złożonego materiału autorskiego, a także prawo do dokonywania poprawek językowych (stylistycznych) skracania artykułów itp. (w uzgodnieniu z autorami).
Z chwilą zakwalifikowania artykułu przez redakcję następuje przeniesienie praw autorskich na wydawcę (redakcję) – zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Bez zgody Wydawcy (redakcji) artykuł nie może być reprodukowany w żadnej postaci ani tłumaczony. Za publikację prac Wydawca nie płaci honorarium autorskiego. Jeden egzemplarz zeszytu w którym opublikowany jest artykuł, otrzymuje Autor korespondent. Pozostałe osoby zapraszamy do zakupu wydanego egzemplarza.
*) Z ghostwriting mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie artykułu, lecz nie został ujawniony jego udział jako jednego z autorów lub nie została wymieniona jego rola w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji.
**) Z guest authorship (honorary authorship) mamy do czynienia wówczas, gdy udział autora w powstaniu artykułu jest znikomy lub żaden, a pomimo to osoba ta jest wymieniona jako autor lub współautor artykułu.
RODZAJE ARTYKUŁÓW PUBLIKOWANYCH W INŻYNIERII I BUDOWNICTWO
- Oryginalny artykuł naukowy - artykuł prezentujący oryginalne wyniki badań empirycznych, analiz lub studiów.
- Artykuł przeglądowy – prezentujący stan wiedzy i/lub techniki w danym obszarze naukowo-badawczym.
- Doniesienia naukowe – krótko prezentujące wstępne rezultaty badań naukowych i/lub technicznych o szczególnym znaczeniu.
- Studium przypadku – artykuł prezentujący dany przypadek z możliwością wyciągnięcia wniosków
Uwaga: Wykazany przez autora charakter naukowy artykułu stanowi podstawowe/wyjściowe kryterium przygotowania artykułu naukowego do publikacji.
Niezależnie od rodzaju publikacji naukowej autor powinien wskazać charakter naukowy pracy, który zostanie zweryfikowany na etapie wstępnej oceny manuskryptu.
WARUNKI MERYTORYCZNE I FORMALNE PUBLIKACJI ARTYKUŁÓW
- W czasopiśmie drukowane są artykuły zgłaszane przez autora lub zamawiane przez redakcję.
- Artykuły zgłaszane drukowane są w języku polskim ze streszczeniem w języku polskim i angielskim.
- Redakcja przyjmuje do publikacji wyłącznie artykuły oryginalne, które nie były wcześniej opublikowane, za wyjątkiem artykułów opublikowanych jako referaty w materiałach konferencyjnych pod warunkiem, iż nieobjęte są one prawami autorskimi – były opublikowane na prawach rękopisu.
- Redakcja przyjmuje do publikacji wyłącznie artykuły, w tym materiał zdjęciowy, graficzny, wykresy, tabele itp., które stanowią własny dorobek autora lub zespołu autorskiego. W przypadkach wykorzystania w artykule cudzego dorobku chronionego prawem autorskim, autor lub zespół autorów muszą posiadać stosowne zgody lub licencje i przesłać je redakcji lub też wykazać, że tekst, zdjęcia, rysunki itp. są wolne od praw autorskich i odpowiednio to zaznaczyć.
- Redakcja zastrzega, iż zgłoszenie artykułu przez autora nie oznacza jego automatycznej publikacji.
- Wszystkie nadesłane artykuły przechodzą procedurę recenzji.
- Ostateczna decyzja dotycząca przyjęcia do publikacji artykułu należy do Redaktora Naczelnego.
- Za datę złożenia artykułu do redakcji przyjmuje datę pozytywnej weryfikacji kompletności danych manuskryptu.
- W przypadku odrzucenia artykułu przez Redaktora Naczelnego autor zostanie poinformowany o odmowie publikacji w terminie 30 dni od chwili złożenia artykułu do redakcji, a przysłane materiały zostaną usunięte z bazy artykułów redakcji.
- Autor wraz ze zgłoszeniem artykułu składa oświadczenia, w szczególności o: oryginalności tekstu i nienaruszalności praw autorskich, udziale merytorycznym współautorów, a z chwilą przyjęcia do publikacji oświadczenie o przeniesieniu praw autorskich na wydawcę oraz braku konfliktu interesów –stosowne oświadczenia.
WARUNKI TECHNICZNE SKŁADANYCH DO PUBLIKACJI ARTYKUŁÓW
- Autor zgłasza artykuł do publikacji elektronicznie wchodząc przez stronę Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. przechodząc w zakładkę INDEX COPERNICUS.
- Artykuł powinien być przygotowany w poniżej opisany sposób:
1) Strona tytułowa pracy powinna zawierać:
- Tytuł w języku polskim i angielskim
- Imię/imiona nazwisko, afiliację i numer ORCID każdego z autorów oraz adres korespondencyjny do jednego z nich (autor korespondent):
Tytuł/stopień naukowy Imię i Nazwisko, Afiliacja (Wydział i nazwa uczelni lub nazwa instytucji zatrudniającej / nazwa firmy), ORCID, e-mail
2) Streszczenie:
Streszczenie w języku polskim i angielskim (do 250 słów każde / do 500 znaków ze spacjami) – treść streszczenia powinna w sposób prosty oddawać rzetelnie zawartość artykułu (cel pracy, wyniki i wnioski) bez odsyłaczy do rysunków, tabel, wzorów i bibliografii zawartych w tekście pracy. Streszczenie w języku angielskim musi być dokładnym tłumaczeniem tekstu polskiego.
3) Słowa kluczowe:
W języku polskim i angielskim (4-5 słów)
4) Tekst artykułu
- Teksty należy przygotować w postaci dokumentu MS Word, pisanego czcionką 12 pkt, interlinia 1,5 – wcięcie 1 cm, marginesy 2,5 cm. W tekście powinny być zaznaczone miejsca do których odnoszą się rysunki,
- Główny tekst artykułu powinien być poprzedzony krótkim wprowadzeniem wyjaśniającym cel pracy i jego uzasadnienie – może być w tym celu wykorzystany fragment streszczenia,
- Tekst główny artykułu powinien zawierać śródtytuły i powinien kończyć się podsumowaniem i/lub wnioskami. Nie stosuje się numeracji kolejnych części artykułu – tylko same nazwy.
- W tekście należy powoływać się na kolejne rysunki i tablice (rys. 1, tabl.1). Nie stosuje się odrębnej numeracji dla rysunków, wykresów i fotografii,
- Wzory matematyczne prosimy przygotować za pomocą edytora MathType, kolejne - w całej pracy - numery wzorów piszemy przy prawym marginesie w nawiasach zwykłych. Zmienne powinny być pisane kursywą i wprowadzane wprost z klawiatury. Pod wzorami należy podać znaczenie poszczególnych oznaczeń, np.:
(1)
gdzie: νkr – oznacza …., fn – wartość ….., D – średnica …., S – …………..
- Prosimy również o dołączenie artykułu w pliku PDF.
5) Materiały graficzne – ilustracje - należy przygotować:
- Ilustracje należy dołączyć i ponumerować w oddzielnych plikach typu: TIFF, JPG albo PDF (rozdzielczość min. 300 dpi), wymagane są podpisy tabel i rysunków. W przypadku tabel wskazane jest dodatkowe przesłanie ich treści,
- W tekście pracy należy wskazać miejsce umieszczenia tabel, rysunków i wzorów wraz z podpisem np.: tabl.1 podpis; rys.1 podpis, źródło: [2]/autor
- W przypadku fotografii przedstawiających osoby ( inne niż autorzy) należy dołączyć oświadczenia tych osób wyrażające zgodę na publikację tych zdjęć,
6) Wytyczne do przygotowania bibliografii:
Materiały na które autor się powołuje należy zestawić na końcu artykułu w następujący sposób:
- Materiały (artykuły, książki, normy) powinny być numerowane zgodnie z kolejnością ich cytowania w tekście za pomocą numeracji w nawiasie kwadratowym, np. [1], [2-5],
- Daną pozycję należy wymienić w spisie tylko raz, gdy występuje po raz pierwszy. Przy kolejnym odwołaniu w tekście danej pozycji oznaczamy w treści taki sam zapis np. [1],
- Forma zapisu wg wzoru:
- Czasopisma: Imię i nazwisko/Imiona nazwiska autorów, tytuł artykułu, tytuł czasopisma, tom, rok wydania, numer wydania, numer DOI (lub jeżeli nie ma numeru DOI – numery stron), np. [X] Zbigniew Kowalski, Rury kanalizacyjne …., Archiwum ……., Tom XX, Z 6,eszyt 1, 2003, Nr 6, DOI ……… (str. ….) .
- Książki: nazwisko(a) i inicjały imion autora(ów), tytuł książki, tom, wydawnictwo, miejsce wydania: rok wydania.
- Normy: numer normy, rok wydania, tytuł,
- www: dokładny adres strony www, do której autor(rzy) się odwołuje oraz datę dostępu,
- W przypadku cytowania pracy doktorskiej należy podać nazwisko autora, tytuł pracy, miejsce obrony pracy doktorskiej,
- W przypadku cytowania patentu należy podać nazwisko/a autora/ów nazwę instytucji lub firmy, którą autor reprezentuje, datę i numer patentu.
- Auto cytowania nie powinny przekraczać 20% pozycji bibliografii.
- Spis zawiera wszystkie pozycje w kolejności powoływania na nie w tekście.
PROCEDURA KWALIFIKACYJNA - RECENZOWANIE
Otrzymany artykuł zostanie poddany następującej procedurze kwalifikacyjnej:
- Wszystkie nadesłane artykuły przechodzą ocenę wstępną pod kątem kompletności oraz zgodności z tematyką czasopisma,
- Po pozytywnej weryfikacji kompletności danych, nadesłane artykuły przechodzą procedurę recenzowania.
- Artykuł jest recenzowany anonimowo przez recenzentów spoza jednostki, którą reprezentuje autor lub poszczególni członkowie zespołu autorskiego.
- Recenzja ma formę pisemną i może zawierać sugestię wprowadzenia zmian, uzupełnień lub dodatkowych wyjaśnień. Wykonywana jest w systemie zgodnie z zamieszczonym formularzem. IKONKA
- O wyniku recenzji autorzy są informowani drogą elektroniczną za pośrednictwem systemu.
- O zakwalifikowaniu lub niezakwalifikowaniu artykułu do druku decyduje Redaktor Naczelny.
- Redakcja - w uzgodnieniu z autorem (korekta autorska) - zastrzega sobie prawo edycji tekstów, redagowania i ich skracania, korekty tytułów i śródtytułów itp.
- Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych.
GHOSTWRITING i GUEST AUTHORSHIP
Informujemy, że we wszystkich przypadkach wykrytej nierzetelności naukowej prace nie będą akceptowane przez wydawnictwo. Za przejaw nierzetelności naukowej przyjmuje się autorstwo widmo (ghost writing), autorstwo gościnne (guest authorship) i autorstwo grzecznościowe (gift authorship).
PRAWA AUTORSKIE i ODPOWIEDZIALNOŚĆ
- Autor lub zespół autorów muszą posiadać pełne prawa autorskie do zgłoszonego do publikacji tekstu, w tym materiału graficznego: zdjęć, rysunków, wykresów, itp.
- W przypadku wykorzystania w artykule cudzego dorobku chronionego prawem autorskim, autor lub zespół autorów muszą posiadać stosowne zgody lub licencje i przesłać je redakcji lub też wykazać, że tekst, zdjęcia, rysunki itp. są wolne od praw autorskich.
- W przypadku gdy opublikowany artykuł naruszy prawa autorskie osób trzecich, wyłączną i pełną odpowiedzialność prawną i finansową ponosi autor lub zespół autorów.
OBJĘTOŚĆ ARTYKUŁU NAUKOWEGO
Objętość tekstu artykułu naukowego lub przeglądowego nie powinna przekraczać 10 stron tekstu (4500 znaków/strona, czcionka 12) wraz z piśmiennictwem rysunkami i tablicami oraz podpisami pod rysunki i tablice,
- artykułów sprawozdawczych – 5 stron,
- drobnych informacji – 2 stron.
Oznacza to:
- artykuł naukowy i przeglądowy - 4-5 str. wydruku
- artykułów sprawozdawczych – 2 str.
- drobnych informacji – 1 str.